Dyslexie

Dyslexie, een aangeleerde, manier van lezen?!

Uit je test kwam dyslexie?

Zou het aan je aangeleerde manier van lezen kunnen liggen?
De smartmethode verandert de automatisering van het lezen en zal de kwaliteit van je lezen absoluut verbeteren.

De aangeleerde manier van lezen

Je ziet de woorden, ‘denkt’ of ‘spreekt de woorden uit’ in je hoofd en dan weet je de betekenis. Je hebt ook de tendens om na te denken over wat je leest, terwijl je verder leest. Je bent aan het multitasken. Een worsteling omdat je niet tegelijkertijd kan lezen en denken. We kunnen bij het lezen niet multitasken. Tijdens je huidige manier van lezen moet je brein elk woord onthouden en achter elkaar plakken om uiteindelijk de context van een zin te hebben. Dit verstoord enorm de flow van lezen en begrijpen.

Je hebt op school geleerd om na te denken over de informatie die je las op het moment dat je aan het lezen bent. Dit is logischerwijs simpelweg niet mogelijk. Door deze vorm van lezen ervaren veel mensen een vermeende vorm van dyslexie.

Je brein kan niet multitasken.
Je kan niet tegelijkertijd informatie opnemen en informatie reproduceren.

Lezen met de smartmethode

Lezen met de smartmethode en geen last meer hebben van dyslexie.

Lezen is herkenning!

Lezen is herkenning, dit komt omdat je een woordenboek in je hoofd hebt. “Wanneer jij het woord huis leest moet je dan nadenken over wat er staat?” Nee, ik ook niet. Met de smartmethode weet je brein direct, tot in detail, wat er staat. Je brein houdt van context en een hele zin tegelijk lezen is lezen met context. Door de smartmethode lees je visueel en kan je direct de context van een zin begrijpen. Mensen met dyslexie ervaren de voordelen direct!

De automatisering van het lezen wordt heel anders door de smartmethode en voor mensen met dyslexie een verademing. Wanneer je het woord huis leest, hoef je niet meer na te denken of eerst te verklanken om te weten wat het woord betekent. Ook jouw brein leest liever een zin en weet direct de context.

Dit lukt alleen met de juiste technieken, zoals SmartReading

Onderzoek heeft laten zien dat we een visueel woordenboek in ons hoofd aanleggen. Zie het artikel: Brain-visual-dictionary-treat-dyslexia

Wat gebeurt er wanneer je op de ’oude’ traditionele manier leest

Nadenken terwijl je leest.

Je brein heeft de tendens om na te denken tijdens het lezen. Omdat je brein geen twee dingen tegelijk kan doen, (multitasking), kan dit niet. Het nadenken leidt ook tot het afdwalen en terugspringen. Of je nu een academicus bent of een 11-jarige, het maakt niet uit.

Nieuwe kennis/informatie tot je nemen

Wanneer je leest ben je altijd bezig, in relatie tot je oude kennis, een bevestiging of een vergelijking te vinden. Dit is een enorme worsteling omdat het simpelweg niet mogelijk is om dit op hetzelfde moment te doen. School heeft ons geleerd om na te denken tijdens het leesproces. We hebben dus iets geleerd wat ons brein niet kan.

Terugspringen omdat je geen idee hebt wat je gelezen hebt

Naast deze bovenstaande worsteling van lezen herken je misschien ook wel dat je als het ware een ‘nieuw boek’ in je hoofd aan het schrijven bent in plaats van lezen wat er staat. Door dit gedrag, nadenken over wat er stond, lezen we niet meer wat er staat en dit betekent dat je weer moet terugspringen. Je hebt immers geen begrip van de zin die je leest omdat je nog aan het nadenken was over de zin die je net gelezen hebt. Dit overkomt je meerdere keren per pagina. Doordat dit meerdere keren per pagina gebeurt ontstaat de neiging om af te dwalen.

Voor een boek van 250 pagina’s ben je circa 6 uur tijd kwijt aan het terugspringen!

Afdwalen

Het afdwalen ontstaat dus niet door de intelligentie van de student, hoe lang deze al in het leerproces zit of hoe lang de student gemiddeld leest. Het heeft ook niets te maken met het verbanden kunnen leggen of analyseren van de tekst. Het verbanden leggen of analyseren lukt niet omdat je eigenlijk veelvuldig niet weet wat je leest of anders gezegd, invult wat je net gelezen hebt. Je zult begrijpen dat het nadenken over wat je gelezen hebt na een half hoofdstuk, eigenlijk niet eens mogelijk is omdat je de rest van het boek nog niet gelezen hebt. Als je er zo naar kijkt is het eigenlijk wel een tikkeltje bizar.

Wat gebeurt er wanneer je met de smartmethode leest

Concentratie in plaats van nadenken terwijl je leest

Wanneer je op een visuele manier leert lezen gaat niet alleen je snelheid enorm omhoog maar ook je concentratie. Dit komt omdat je brein geen tijd heeft om na te denken over wat je net gelezen hebt en dus heel zuiver leest wat er staat. De tendens om af te dwalen verdwijnt waardoor je een enorme concentratie ervaart.

Het op een zuivere manier opdoen van kennis

Doordat je met een verhoogde concentratie kunt lezen zal je meer details uit de tekst halen en uiteindelijk diepgaander weten wat je hebt gelezen.
Het terugspringen zal in grote mate tot het verleden behoren. Omdat je een woordenboek in je hoofd hebt en jouw brein direct herkent, begrijpt en weet wat je leest, hoef je niet terug te springen. Dit is alleen mogelijk wanneer je visueel leert lezen met de smartmethode.

Mindfull lezen

Je denkt niet na over wat je net gelezen hebt terwijl je leest, super efficiënt. Je kan in het nu zijn en het geschreven materiaal op de best denkbare manier tot je nemen, wat de kwaliteit van lezen enorm doet toenemen. Het lijkt tegenstrijdig maar is het niet.

Wanneer je alle informatie gelezen hebt, voor een boek van 250 pagina’s is dat circa 2 uurtjes, kan je gaan beginnen met het organiseren van je gedachten. Het verbanden leggen gaat op een hoogstaande en kwalitatieve manier omdat alle informatie van het boek aanwezig is in je lange termijn geheugen. Nu kunnen de discussies gaan plaatsvinden in je brein over alle concepten en ideeën die zijn opgedaan tijdens het leesproces. Een eye-opener!

De smartmethode is bewezen in en door de praktijk

Naast de bovenstaande voordelen is het inmiddels breed bekend dat SmartReading een positief effect heeft op mensen met dyslexie. In al die jaren dat SmartReading op de markt is geloven wij dat mensen die ons hebben gezegd dyslexie te hebben, geen dyslexie hadden. Zij zeggen het zelf. Het zit hem in het gebied van het brein waar het visuele en auditieve element om de hoek komt kijken bij het lezen. Het auditieve element zorgt ervoor dat de student als het ware de woorden ‘zachtjes hard op uitspreekt in het hoofd’ bij het lezen.

Wat levert SmartReading je op?

SmartReading helpt je beter te concentreren en supersnel te lezen doordat je visueel zinnen, paragraven of alinea’s tegelijk kan lezen. Dit terwijl jouw interne dialoog oftewel je denken je niet meer afleidt. Het resultaat is:

1. Verhoogd begrip:
Jouw brein is in staat om minimaal 1500 woorden of meer te begrijpen in plaats van 250 tot 600 woorden per minuut

2. Verbetering geheugen:
SmartReading helpt je om op een natuurlijke manier te onthouden en verbetert jouw geheugen

3. Verbeterde concentratie:
Jouw interne dialoog, je denken, zit er niet meer tussen waardoor je concentratie hoger is

4. Doelgericht
Je brein is gefocust om de informatie tot actie om te zetten en je doel te bereiken

5. Veel meer zelfvertrouwen
De kennis die je hebt opgedaan kan je toepassen in de praktijk, dit geeft zelfvertrouwen.

Resultaten op de basisschool:

1. Leestempo is aanzienlijk verhoogd
2. Leesplezier is aanzienlijk verhoogd
3. Langetermijngeheugen werkt veel beter
4. Visueel maken door middel van de mindmap spreekt de leerlingen heel erg aan
5. De training SmartReading is heel positief ontvangen door alle leerkrachten.

Werkwijze

Dagelijks 30 minuten lezen met de smartmethode en oefenen met mindmappen. Bij de wereld oriëntatie vakken maken de leerlingen een mindmap van het thema en krijgen dit met de samenvatting van de methode mee naar huis om te leren.

Heb je vragen? Bel gerust. Ik beantwoord ze met alle plezier.

Paul van der Velde
Mob. +31(0)6 – 5439 8521

Copyright© Paul van der Velde

Het filmpje hieronder laat je zien waarom smartReading zo’n verbluffend resultaat heeft op dyslexie.

Zie en hoor wat onze cursisten zeggen.

Ga naar referenties!