SmartReading heeft mijn leven veranderd!

donderdag 20 oktober 2011 Groningen 2011

Hoewel er geen onderzoeken zijn gedaan om een ​​nauwkeurig percentage aan te geven, wordt aangenomen dat leerstoornissen (LD) tussen 5 en 10 procent van de bevolking treffen. De meest voorkomende zijn: dyslexie, dysografie, dysfasie, dyspraxie, dyscalculie en dysorthografie

Ik ben Niek Lijkelema 23 jaar en studeer op het moment maatschappelijk werk en dienstverlening. Mij is gevraagd om een stukje te schrijven over SmartReading en wat voor effect het heeft op dyslexie. Dit vind ik een eer.

Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden wil ik eerst mijn levenservaring met jullie delen, om een beter beeld te krijgen van het effect op SmartReading. Zelf ben ik dyslectisch, dit is geconstateerd bij mij in groep 6. Toen het bekend werd is mijn moeder een cursus gaan volgen en heeft nu nog steeds een praktijk aan huis. Zelf heb ik veel moeite gehad met mijn dyslexie op het voorgezet onderwijs. Na het maken van de Cito-toets werd ik op het laagste niveau in geschaald. Mijn moeder wist dat ik meer kon en heeft zich hard gemaakt dat ik op VMBO Theoretisch mocht beginnen, dit is toen ook gebeurd. Na het 2e jaar ben ik kader beroepsgericht gaan doen. Voor mijn examen ben ik toen gezakt op Engels na een her mondeling heb ik het cijfer om kunnen draaien. Mijn droom was toen om autoverkoper te worden. Ben toen de opleiding autoverkoop gaan volgen ( mbo niveau 4). Maar in het derde jaar liep ik stage bij een groot dealerschap en kreeg toen een klant waar ik dingen op tafel kreeg die ik eigenlijk niet op tafel wilde hebben. Op dat moment heb ik besloten om de zorg in te gaan. Nu doe ik hbo en hier is eigenlijk de ellende begonnen. In het eerste jaar ging het vrij moeizaam en haalde het einde van het jaar net niet. Na veel brieven schrijven naar de examencommissie is het mij toch gelukt om het voor elkaar te krijgen dat ik een sprinto-stick tijdens mijn tentamens mag gebruiken. Ik mocht het van haar over doen met de vakken die ik nog moest halen. Het decanaat heeft mij toen verwezen naar een studiepsycholoog waar ik 8 sessies gehad heb. Dit heeft wel wat op geleverd maar al snel viel ik in mijn oude patroon.

Op een gegeven moment zat ik wat te you-tuben om te kijken hoe ik meer uit mijn studie kon halen toen kwam er een filmpje van SmartReading voorbij. Je ziet vaak van dat soort filmpjes voorbij komen maar deze bleef hangen. Ik heb mij toen ingeschreven voor deze cursus. Ik kwam binnen en had weinig verwachtingen van cursus. Ik melde aan de cursus leider dat ik dyslexie had. Toen zei hij dat ik veel moeite zou kunnen krijgen en aan het einde van de dag helemaal gesloopt zou zijn. Dit was ook het geval. Na wat aangeleerde vaardigheden ging ik met frisse moed terug naar huis en het SmartReading proces begon al bij het eerste bord Hillegom uit. Op dag twee hebben we geleerd te springlezen en mindmappen het mindmappen vind ik erg leuk en het geeft veel plezier tijdens het leren.

Het effect voor mij op de cursus.
Deze cursus heeft voor mij vooral effect gehad op de rust, structuur en doelgerichtheid. Niet zomaar beginnen maar eerst rustig een overzicht maken. Ook het effect van het doendoel heeft mij erg geholpen. Eerst wou ik altijd alles lezen van de tekst. SmartReading is doelgericht, motiverend en rust creërend tijdens het lezen. Door het mindmappen blijft de stof beter hangen wat het studeren leuk maakt. Door het doelgericht lezen pak je alle informatie op die je in je doendoel hebt bepaald. Ik pas deze techniek nu ook toe in de colleges en tijdens het studeren. Als ik aan het smartreaden ben, bijvoorbeeld in de kantine of bij mijn vrienden dan kunnen ze praten tegen me wat ze willen, maar ik hoor ze niet eens. Ik ben super geconcentreerd aan het lezen dus. Het geeft een fijn gevoel dat je binnen anderhalf uur een boek uit hebt en ook nog begrijpt.

Wat is het effect van deze cursus op dyslexie?
Dit is persoonlijk een lastige vraag om deze te beantwoorden. Puur om het feit dat je verschillende soorten dyslexie hebt. Maar toch ben ik ervan overtuigd dat deze cursus voor alle dyslecten effect zou hebben. Een dyslect moet sowieso 3 keer harder werken dan een ander. Maar door SmartReading hoeft dit niet meer! ( Je hebt meer tijd voor leuke dingen).

Dit komt door de bepaalde techniek die je aangeleerd krijgt. Wij als dyslecten zijn gauw afgeleid en hebben moeite met concentratie. Met SmartReading merk je niet meer wat er om je heen gebeurd. Dit gevoel alleen al geeft enorm veel rust. Ik zou alle dyslectische mensen deze cursus willen aanraden het is een investering met waar voor je geld.