Ik wil nu een overzicht gaan maken. Is het de bedoeling dat ik gewoon de index en kopjes lees of moet ik echt een overzicht op papier gaan zetten?

Bij een overzicht maken gaat het erom dat je een beeld hebt over de inhoud van het boek. Aan de hand van het beeld wat je van het boek hebt, maak je een doendoel. Wanneer je het prettig vindt mag je het op papier zetten maar dat hoeft natuurlijk niet. Sommige mensen doen het wel en zetten het op hun initiële mindmap. Dat geeft hen enig houvast en structuur. Vanuit deze structuur vullen ze dan later, met het springlezen, hun initiële mindmap aan.

Ik wil nu een overzicht gaan maken. Is het de bedoeling dat ik gewoon de index en kopjes lees of moet ik echt een overzicht op papier gaan zetten?2020-03-08T17:40:14+00:00

Hoe ga je om met passages die je later wilt gebruiken als verwijzing in je stukken? Tot nu toe (is nog erg vroeg natuurlijk) heb ik niet het gevoel hier een beroep op te kunnen doen?

Je kunt verwijzingen opnemen in je initiële mindmap. Dit is handig om te doen wanneer je van oudsher gewend bent aantekeningen te maken. Wanneer je dit namelijk niet doet blijven de voor jou belangrijke stukken ‘hangen’ in je hoofd. Dit leidt dan teveel af. Maak dan dus een korte notitie in je initiële mindmap.

Hoe ga je om met passages die je later wilt gebruiken als verwijzing in je stukken? Tot nu toe (is nog erg vroeg natuurlijk) heb ik niet het gevoel hier een beroep op te kunnen doen?2020-03-08T17:39:23+00:00

Wat is ook alweer het verschil tussen een initiële mindmap een gewone mindmap?

Een initiële mindmap maak je net voordat je gaat turbolezen. Op je initiële mindmap noteer je dus de kennis die je hebt over het onderwerp wat je gaat lezen. Wanneer je alvast noteert wat je al weet over het onderwerp zul je merken dat je minder wordt afgeremd omdat het maken van allerlei associaties tijdens het turbolezen hierdoor verminderd. Je hebt immers je 'oude' kennis in 'veiligheid' gebracht door het op je initiële mindmap te zetten. Hierdoor zal het willen onthouden wat je leest ook afnemen. Je komt zeg maar makkelijker in de flow van turbolezen.

Wat is ook alweer het verschil tussen een initiële mindmap een gewone mindmap?2020-03-08T17:38:38+00:00

Ik vraag me af of je bij begin van elk boek een initiële mindmap moest maken, of dat je dan je initiële mindmap moest aanvullen na elk boek?

Je initiële mindmap betreft de kennis die je al hebt over het onderwerp van de drie boeken die je leest. Het is in dit geval dus 1 mindmap en niet drie afzonderlijke mindmaps. Het aanvullen doe je op de derde dag.

Ik vraag me af of je bij begin van elk boek een initiële mindmap moest maken, of dat je dan je initiële mindmap moest aanvullen na elk boek?2020-03-08T17:37:10+00:00

Ik heb een behoorlijk stuk gelezen en daarna een mindmap gemaakt thuis. Is dat aan te raden?

Ik heb het volgende tijdens de oefenperiode gedaan. Ik heb een behoorlijk stuk gelezen en daarna een mindmap gemaakt. Dit leverde al veel op. Hierdoor leerde ik het stuk al veel beter kennen, raakte meer geïnteresseerd en het gaf vertrouwen. Is het goed om dit tijdens de oefenperiode te doen? We raden het af omdat het springlezen, wat we op de laatste dag gaan doen, nog niet is behandeld. Deelnemers kunnen dan nog wel eens ervaren dat het maken van een mindmap niet lukt. Wanneer het wel lukt is dat natuurlijk perfect omdat het vertrouwen geeft.

Ik heb een behoorlijk stuk gelezen en daarna een mindmap gemaakt thuis. Is dat aan te raden?2020-03-08T17:36:25+00:00

Heeft de periode dat je het boek uitgelezen hebt en het maken van de mindmap invloed op elkaar en zo ja, wat is de norm?

De norm voor het maken van een mindmap ligt zo ongeveer op 2 maanden nadat je het boek hebt gelezen. Met andere woorden. Of je nu een mindmap maakt een dag nadat het boek uit is of na 1 maand maakt niet uit. Je brein wil wel al de informatie verwerken. Wacht je er te lang mee, bijvoorbeeld 2 maanden of langer, dan zal je merken dat er minder herinnerd wordt. Wanneer je een mindmap hebt gemaakt en je pakt deze mindmap weer na bijvoorbeeld 1 jaar dan zal je merken dat alle informatie weer paraat is. Dat komt omdat je [...]

Heeft de periode dat je het boek uitgelezen hebt en het maken van de mindmap invloed op elkaar en zo ja, wat is de norm?2020-03-08T17:35:36+00:00

Hoe kan ik de structuur tot het maken van de mindmap bevorderen?

Aansluitend op je doendoel kun je eerst de belangrijkste elementen op je mindmap zetten. Deze kun je ook uit je hoofdstuktitels halen. Schrijf de hoofdbegrippen in hoofdletters. Daarmee stimuleer je jezelf om het kort te houden. Rangschik zoveel mogelijk van abstract naar concreet en groepeer samenhangende begrippen bij elkaar. Bij een samenhangende relatie kun je richting aangeven door een pijl te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een oorzaak gevolg relatie, of een volgorde. Gebruik kleuren om gelijksoortige ideeën te markeren (vragen oranje, antwoorden groen), of om leerdoelen en verdiepingsvragen te markeren. Gebruik vormen als vierkanten, cirkels, driehoeken etc. om gelijksoortige gebieden of [...]

Hoe kan ik de structuur tot het maken van de mindmap bevorderen?2020-03-08T16:49:02+00:00

Wat is beter, een handgetekende of een elektronische afbeelding?

In de bijlage zie je een mindmap van het programma i-mindmap. Waar ik zelf erg veel moeite mee heb is het vinden van de juiste afbeelding. Ik weet niet of een handgetekende of een elektronische afbeelding beter is. En wat vind u zelf van de mindmap? (soms vind ik ook moeilijk om de woorden kort te houden). Is dat erg? Het is nooit bewezen of elektronische of handgemaakte afbeeldingen beter zijn. Doe wat je gevoel zegt. Ik vind afbeeldingen ook altijd moeilijk en bij elektronische afbeeldingen ben je toch enigszins beperkt, daarom teken ik de afbeeldingen handmatig. Je kunt ook een [...]

Wat is beter, een handgetekende of een elektronische afbeelding?2020-03-08T16:48:07+00:00

Heel soms las ik de stukjes echt, maar vaker niet. Doe ik iets niet goed?

Het betekent dat het lijkt dat je niet alle woorden bewust leest. Dit komt omdat bewust lezen vergeleken wordt met verklanken. Op onbewust niveau blijft je dit een beetje parten spelen in het begin omdat je het jarenlang zo hebt gedaan. H et is dus niet nodig om te verklanken en je toch bewust te zijn van de context op het moment dat je de zin leest. De context is er alleen bij de gratie van het feit dat er meerdere woorden achter elkaar staan die een verband aangeven. Je brein is in staat dit verband te 'herkennen' omdat je brein [...]

Heel soms las ik de stukjes echt, maar vaker niet. Doe ik iets niet goed?2020-03-08T16:47:04+00:00
Ga naar de bovenkant