Ik ben alleen nog benieuwd wat er blijft hangen als we straks pas gaan mindmappen/springlezen?

Nu ik op 3/4 van het boek ben merk ik dat het doendoel wel erg belangrijk is om de focus te krijgen. Het 'andere stemmetje' is er nu vaker. Die was er al even vorige week, maar nu is hij er als ik in de flow zit. Dat stemmetje legt verbanden en laat stukken in elkaar vallen, zonder er conclusies aan te verbinden. Ik ben alleen nog benieuwd wat er blijft hangen als we straks pas gaan mindmappen/springlezen. Het doendoel is inderdaad belangrijk voor je brein. Het houdt de focus vast zoals je zegt en geeft ook 'onbewust' de richting aan [...]

Ik ben alleen nog benieuwd wat er blijft hangen als we straks pas gaan mindmappen/springlezen?2020-03-08T17:41:12+00:00

Heel soms las ik de stukjes echt, maar vaker niet. Doe ik iets niet goed?

Het betekent dat het lijkt dat je niet alle woorden bewust leest. Dit komt omdat bewust lezen vergeleken wordt met verklanken. Op onbewust niveau blijft je dit een beetje parten spelen in het begin omdat je het jarenlang zo hebt gedaan. H et is dus niet nodig om te verklanken en je toch bewust te zijn van de context op het moment dat je de zin leest. De context is er alleen bij de gratie van het feit dat er meerdere woorden achter elkaar staan die een verband aangeven. Je brein is in staat dit verband te 'herkennen' omdat je brein [...]

Heel soms las ik de stukjes echt, maar vaker niet. Doe ik iets niet goed?2020-03-08T16:47:04+00:00

Ik kom niet in de leesflow en heb ernstig het idee dat er echt niets binnenkomt, kan dit?

Niemand zal je op dit moment de vraag stellen; " wat heb je nu gelezen?" Wanneer je dit dus aan jezelf vraag lukt dit niet. Weet je nog? Je kunt geen 40 woorden onthouden, laat staan lappen tekst die je met de smartmethode (al oefenend) aan het lezen bent. Een mogelijke veronderstelling in je vraag is dat het meteen nu moet komen. Denk eens aan het leren evenwicht bewaren met fietsen, dat was er ook niet direct en...... opeens kon je je evenwicht bewaren. Het was er opeens gewoon nietwaar? Het evenwicht kwam omdat je oefende, niet 1x, niet 2x maar [...]

Ik kom niet in de leesflow en heb ernstig het idee dat er echt niets binnenkomt, kan dit?2020-03-08T16:46:08+00:00

Hoe voel ik het verschil tussen alleen de letters zien en weten wat ik lees en gelijk weer vergeten?

Wanneer je alleen de letters ziet heb je geen context. Weten wat je leest is wat je nu ook doet wanneer je dit antwoord leest. Je weet nu ook wat je leest nietwaar? Zorg ervoor dat je nadat je de context hebt niet nagaat of je het juist had door te reproduceren wat je net las. Met andere woorden, vergeet wat je net hebt gelezen. Je begrijpt tóch wel wat er staat mits er niet teveel woorden in staan die je in het woordenboek moet opzoeken. Een zin bestaat meestal uit meerdere regels. Doordat je met perifeer zicht snelheid gaat maken [...]

Hoe voel ik het verschil tussen alleen de letters zien en weten wat ik lees en gelijk weer vergeten?2020-03-08T16:45:07+00:00

Ik heb moeite met Turbolezen en merk dat ik automatisch ga verklanken. Daar ga ik me aan irriteren en kan ik me niet ontspannen. Wat moet ik doen?

Waarschijnlijk check je jezelf voortdurend tijdens het lezen. Wanneer je aan jezelf vraagt wat je nu net gelezen hebt dan merk je dat het niet gelukt is. Je krijgt het gevoel dat je door het ijs zakt. Het is begrijpelijk dat je dit ervaart omdat je dat in het verleden altijd zo deed en gewend bent. Begrepen hebben wat je gelezen hebt betekent het volgende: herinneren wat je gelezen hebt in verband brengen met andere stukken die je hebt gelezen vergelijken of bevestigen naast je bestaande kennis erover nadenken of het klopt. Wanneer je de bovenstaande 4 stappen tijdens het turbolezen [...]

Ik heb moeite met Turbolezen en merk dat ik automatisch ga verklanken. Daar ga ik me aan irriteren en kan ik me niet ontspannen. Wat moet ik doen?2020-03-08T16:44:13+00:00

Komt het door mijn analytische benadering dat ik het niet door krijg?

Waarschijnlijk 'bemoei je je er teveel mee' tijdens het lezen zelf. Oftewel, laat het aan je brein over en ga er niet tussen zitten met je interne dialoog die constant checkt of je het wel hebt begrepen. Begrijpen doe je sowieso. De interne dialoog is er altijd wel dus vandaar de opdracht: deze gedachten betekenen niets.

Komt het door mijn analytische benadering dat ik het niet door krijg?2020-03-08T16:43:19+00:00

Hele stukken tekst heb ik zo ‘gelezen’ maar wàt ik heb gelezen weet ik niet, wat gaat er mis?

Hele stukken tekst heb ik zo 'gelezen' maar als ik mij dan de vraag stel wàt ik heb gelezen dan kan ik daar niets anders op zeggen dan dat het gaat over vergadertechnieken wat voorkomt in de titel van het boek, wat gaat er mis? Hier ga je geheel de mist in. Niemand zal je op dit moment de vraag stellen ‘wat heb je nou gelezen’. Wanneer je dit dus aan jezelf vraag lukt dat niet. Weet je nog? Je kunt geen 40 woorden onthouden, laat staan lappen tekst die je met de smartmethode al oefenend aan het lezen bent. Je [...]

Hele stukken tekst heb ik zo ‘gelezen’ maar wàt ik heb gelezen weet ik niet, wat gaat er mis?2020-03-08T16:40:41+00:00

Je hebt steeds gezegd: weet wat je leest op het moment dat je leest. Dus probeer ik elk woord toch te begrijpen als ik dit tegenkom. Is dat goed?

Je hebt altijd gezegd: weet wat je leest op het moment dat je leest. Dus probeer ik elk woord toch te begrijpen als ik dit tegenkom. Hierdoor gaat de snelheid weer naar beneden. Voer ik de snelheid op dan weet ik niet wat ik lees op het moment dat ik het woord las. Dus een vicieuze cirkel. Je schrijft las. Dit betekent dat je ook op microniveau aan het reproduceren bent tijdens het snellezen. Kortom; Weet wat je leest op het moment dat je het leest. Dit betekent niet begrijpen en analyseren. Let op: de meeste woorden ken je al, je [...]

Je hebt steeds gezegd: weet wat je leest op het moment dat je leest. Dus probeer ik elk woord toch te begrijpen als ik dit tegenkom. Is dat goed?2020-03-07T23:06:13+00:00

Ik ben een Engels stuk gaan turbolezen. Bij stukken die interessant waren remde ik af. Doe ik het dan goed?

Ik ben een Engels stuk gaan turbolezen en dat ging met ongeveer 1200 woorden per minuut. Bij stukken die interessant waren remde ik af tot ongeveer 700 woorden per minuut. Soms stopte ik bij heel interessante informatie. Doe ik het dan goed? Antwoord Niet handig. Er vanuit gaande dat je Engels goed is gebeurt er het volgende. Wanneer je interessante informatie tegenkomt wil je dat waarschijnlijk direct begrijpen, opslaan en in verband brengen met andere informatie. Dit stopt je dan dus om door te lezen. Wel begrijpelijk omdat je het dan waarschijnlijk ook wil onthouden. Je merkt dan ook dat je [...]

Ik ben een Engels stuk gaan turbolezen. Bij stukken die interessant waren remde ik af. Doe ik het dan goed?2020-03-07T23:02:04+00:00

Ik zit nagenoeg bij elke zin die ik lees met het stemmetje die zegt dat het toch niet zo goed lukt, help?

Wanneer je je gaat focussen op wat je denkt niet te kunnen gaat dat groeien. Je bent dan trouwens ook helemaal niet aan het lezen. Het is dan ook niet gek dat het niet lukt. In je ‘hoofd zitten’ en niet de smartmethode toepassen geeft natuurlijk geen resultaten die je wenst. Tip: Doe de oefening: “deze gedachten betekenen niets”. Bouw opnieuw de smartmethode op met eenvoudige literatuur.

Ik zit nagenoeg bij elke zin die ik lees met het stemmetje die zegt dat het toch niet zo goed lukt, help?2020-03-07T23:01:12+00:00
Ga naar de bovenkant