Is het erg dat ik veel minder snel over de tekst ga?

Ik heb als onderwerp enneagram gekozen. Ik merk dat ik de persoonsbeschrijvingen veel langzamer lees dan de stukken daarvoor. De ideeën dichtheid in deze stukken is ook hoog, er staan namelijk telkens kenmerken opgesomd. In mijn doel zit ingesloten dat ik erg attent moet zijn op kenmerken van de types. Dit maakt misschien ook dat ik minder snel ga over de tekst. Is het erg dat ik veel minder snel ga over de tekst. Of zal ik mijzelf dwingen er sneller overheen te lezen? (zoals ik ook deed in de eerdere hoofdstukken waaronder geschiedenis. Welke overigens erg goed gingen) Het is [...]

Is het erg dat ik veel minder snel over de tekst ga?2020-03-04T21:07:53+00:00

Moet ik altijd bij het turbolezen het leescentrum activeren met het voorwerp?

In de toekomst en misschien nu al hoef je dat niet meer te doen. Doordat we dat in de training veelvuldig hebben gedaan en jij misschien thuis ook al, is er een conditionering ontstaan. Deze conditionering zorgt ervoor dat je leescentrum automatisch wordt geactiveerd wanneer je begint te lezen. Met andere woorden, begin eens te lezen zonder dat je jouw leescentrum activeert. Wanneer je meerdere woorden (regels, zinnen) begint te lezen is dat de feedback dat de conditionering er zit. Dit betekent dat je er in de toekomst niet meer bezig hoeft te zijn of er aan te denken. Wanneer je [...]

Moet ik altijd bij het turbolezen het leescentrum activeren met het voorwerp?2020-03-04T21:06:23+00:00

Ik lees mezelf nog steeds voor. Hoe kan ik dit afleren?

Waarschijnlijk check je jezelf voortdurend tijdens het lezen: herinneren wat je gelezen hebt in verband brengen met andere stukken die je hebt gelezen vergelijken of bevestigen naast je bestaande kennis erover nadenken of het klopt. Wanneer je dit doet tijdens het turbolezen ga je vanzelf weer verklanken </span>omdat je veel te veel tijdens het lezen zelf doet. Doe het volgende. Laat het aan je brein over en ga er niet tussen zitten met je interne dialoog die constant checkt of je het wel hebt begrepen. Begrijpen doe je sowieso weet je nog? De interne dialoog is er altijd wel dus vandaar [...]

Ik lees mezelf nog steeds voor. Hoe kan ik dit afleren?2020-03-04T21:04:16+00:00

Ik was in de veronderstelling dat ik niet ‘mocht’ terugspringen maar dat blijkt toch anders te zijn. wat kan ik het beste doen?

Ik was in de veronderstelling dat ik niet 'mocht' terugspringen. Ik merk dat ik dan tijdens het lezen ga beredeneren of deze info belangrijk genoeg is voor mijn initiële mindmap. Het gevaar is namelijk, dat ik dat ik geneigd kan zijn veel paginanummers op te schrijven, waardoor ik teveel info wil vastleggen. Heb je voor dit laatste nog tips? Als ik het zo lees ben je eigenlijk nog teveel aan het nadenken over de tekst die je leest. Met andere woorden toch een soort boek in je hoofd aan het schrijven. Aannemen wat je leest betekent dan ook klakkeloos aannemen wat [...]

Ik was in de veronderstelling dat ik niet ‘mocht’ terugspringen maar dat blijkt toch anders te zijn. wat kan ik het beste doen?2020-03-04T21:02:57+00:00

k merk dat ik blijf hangen op de uitspraak ‘weet wat je leest’, help?

Ik merk dat ik blijf hangen op de uitspraak ‘weet wat je leest’. Ik heb nodig om beter te weten wat hier nu precies mee bedoeld wordt. Zoals ik denk dat je bedoelt is het als volgt: Ik lees met de turbo leesmethode snel door de tekst en heb mijn ogen telkens gericht op enkele woorden waarvan ik me bewust ben wat er staat. In het perifere zicht zitten vervolgens een veel groter aantal woorden die ik niet bewust op mijn netvlies krijg. Hierdoor lees ik niet een hele zin, inclusief zinsverband etc. Ik ben op het moment van lezen ongeveer in [...]

k merk dat ik blijf hangen op de uitspraak ‘weet wat je leest’, help?2020-03-06T18:29:53+00:00

Ik heb het idee dat ik de tekst niet helemaal lees en de stukken aan de buitenkant niet zie en dus de woorden niet lees

Dit betekent wellicht dat je perifere zicht zich nog niet geheel heeft ontwikkeld. Het kan zijn dat er in het begin groepjes woorden zijn waarbij de context zich pas vormt bij de volgende regel. Een zin kan bestaan uit meerdere regels. Wanneer je je tempo opvoert gaat het verklanken afnemen en zul je merken dat de andere regel (eronder) automatisch van rechts naar links wordt gelezen. Dit verschijnsel ontstaat wanneer het perifere zicht toeneemt. Het toenemen van het perifere zicht ontstaat wanneer je niet je best doet en het vanzelf 'laat ontstaan'.

Ik heb het idee dat ik de tekst niet helemaal lees en de stukken aan de buitenkant niet zie en dus de woorden niet lees2020-03-04T20:58:40+00:00

Het lezen van rechts naar links gaat mij niet goed af, mijn ogen gaan naar het begin van de zin wat een enorm oponthoud geeft?

Stop met alleen van rechts naar links lezen. Doe het volgende. Lees van links naar rechts en van rechts naar links waarbij jij je aanwijzer niet helemaal naar het begin of het eind van de regel laat gaan. Meer slingerend met een kortere uitslag in het midden van de pagina verder lezen. Hiermee ontwikkel je jouw perifere zicht. Het kan zijn dat je in het begin groepjes woorden leest waarbij de context zich vormt bij de volgende regel. Immers, een zin bestaat meestal uit meerdere regels. Wanneer jij je tempo gaat opvoeren zal je merken dat de andere regel eronder automatisch [...]

Het lezen van rechts naar links gaat mij niet goed af, mijn ogen gaan naar het begin van de zin wat een enorm oponthoud geeft?2020-03-04T20:57:31+00:00

Is het zo dat ik op de laatste dag bij het springlezen sommige stukken ook gewoon iets langzamer lees? Laat het springlezen dat toe?

Ja, het zit in het laatste stuk, het springlezen. Omdat je met springlezen sowieso langzamer leest, gaat het denken, analyseren enz. een enorme rol spelen waardoor de informatie herkend/herinnerd wordt. Het is nu slechts alleen van belang dat je blijft weten wat je leest zonder moeite te doen om tijdens het lezen na te gaan wat je gelezen hebt. (onthouden tijdens het leesproces zelf) Wat je gelezen hebt ontdek je bij het (langzamere) springlezen.

Is het zo dat ik op de laatste dag bij het springlezen sommige stukken ook gewoon iets langzamer lees? Laat het springlezen dat toe?2020-03-04T20:54:56+00:00

Hoe leest ik het beste verschillende gedachtegangen van filosofen?

Bij een boek waarin diverse theorieën, in dit geval gedachtegangen van een aantal filosofen wordt beschreven kun je het beste het volgende doen. Lees het gedachtegoed van één filosoof. Ga springlezen en mindmappen. Dan het gedachtegoed van de volgende filosoof lezen, springlezen en mindmappen. Zet wel het gedachtegoed van de tweede filosoof op dezelfde mindmap. Zo lees en verwerk je alle filosofische gedachtegangen. Je hebt dan straks op je mindmap een mooi overzicht van alle filosofische ideeën. Het is bekend dat het anders lastig wordt omdat e.e.a. door elkaar heen kan gaan lopen en dat kan verwarring opleveren.

Hoe leest ik het beste verschillende gedachtegangen van filosofen?2020-03-04T20:54:18+00:00

Scannen

Scannen Naast het perifeer blikveld speelt ook het fotografisch geheugen een rol. Sla een boek een seconde lang open op een willekeurige bladzijde, doe het dicht en je mag er zeker van zijn dat je er iets van hebt ‘geabsorbeerd’: een titel, een woord, een cijfer of iets anders. Het bewust terug kunnen halen vraagt oefening en ervaring met de smartmethode. Denk eens aan het volgende: Wanneer je door een straat gaat zie je in een fractie van een seconde wat de situatie is. Dat het een winkelstraat is, dat er veel voetgangers staan te wachten bij het zebrapad, dat er [...]

Scannen2020-03-04T15:29:12+00:00
Ga naar de bovenkant